Distanční výuka 9. – 13. 11. 2020

Téma: Na svatého Martina…

1. Popovídejte si s dětmi o životě a atributech svatého Martina. Pomůže následující text.

Sv. Martin

Ze života sv. Martina
Martin žil ve Francii před mnoha a mnoha lety. Pocházel z rodiny římského vojáka a sám se také vojákem stal. Legendy říkají, že jednoho dne jel s přáteli na koni do města. Bylo to v zimě. Byl mráz a Martin měl teplý plášť. U cesty uviděl sedět žebráka, který neměl téměř žádné oblečení. Martin neváhal, mečem rozpůlil svůj plášť a jednu polovinu dal žebrákovi. Krátce po této události se stal křesťanem. Měl dobré srdce a byl mezi lidmi oblíbený, proto ho chtěli ve městě zvolit biskupem. Martin si myslel, že je tento úkol pro něj příliš těžký, a tak se schoval na jednom dvorku mezi husy. Když ho lidé hledali a prošli kolem, začaly husy kejhat a tím ho prozradily, a tak se nakonec biskupem stal. Po své smrti byl prohlášen za svatého.
Atributy
Atribut je předmět, se kterým se zobrazuje nějaká významná postava (většinou svatý). Podle těchto předmětů danou osobu každý pozná. Jsou to symboly, které vyjadřují, jaká daná osoba byla, co dělala apod. U sv. Martina najdeme tyto atributy: kůň, husa, plášť.

2. Pokuste se dětem vysvětlit pojmy podtržené v textu Ze života svatého Martina a dále se dětí zeptejte popř. jim připomeňte, proč má sv. Martin právě výše uvedené atributy.

žebrák = člověk bez domova, který se snaží zajistit si obživu od kolemjdoucích

polovina = půl něčeho (demonstrujte na papíru, špejli apod.)

křesťan = člověk věřící v Ježíše Krista, pravidelně docházející do kostela označeného křížem (nakreslete dětem na papír křesťanský kříž a chtějte po nich, aby jej několikrát obtáhly; zeptejte se dětí, kde takový kříž viděly naposledy – o Dušičkách na hřbitově)

biskup = církevní hodnostář, nejvyšší představitel diecéze (jako příměr: ředitel všech farářů v oblasti), biskupem byl i sv. Mikuláš

kůň = sv. Martin byl voják, vojáci jezdili v minulosti na koni

husa = sv. Martin se mezi husami schoval, když se odmítal stát biskupem

plášť = sv. Martin se o svůj vojenský plášť rozdělil se žebrákem

3. Diskutujte s dětmi o tom, že i v našem okolí existuje někdo, kdo potřebuje nějakou pomoc (vymýšlejte příklady); o tom, jak je v životě důležité umět se rozdělit. Zamyslete se, kdo se s vámi v poslední době rozdělil a s kým jste se zase naopak rozdělili vy, když druzí něco potřebovali.
Ať vám děti odpoví na otázky: Co se vám na postavě sv. Martina líbí? V čem by nám mohl být vzorem?
Všímejte si více v následujícím období toho, co lidé okolo potřebují a zkuste se s nimi o něco rozdělit; může se jednat o návaznost na dětský pořad či situaci v rodině (Co potřebuje babička? Co potřebuje nemocný? apod.). Dělit se nemusíme jen o hmotné věci, ale třeba také o pozornost nebo čas.
Praktický tip!
Vyberte jednu věc (hračku/knížku/něco jiného) nebo pošlete zprávu (pohled/e-mail), kterou byste někomu mohli udělat radost.

4. Vysvětlete dětem pranostiky (lidové rčení vzešlé z pozorování přírody):

Přijel k nám bílý kůň, zalehl nám celý dvůr.

Na svatém Martina kouřívá se z komína.

5. Inspirujte se mými nápady a vybranou věc s dětmi vyrobte (vločka, koník). Poté můžete společně počítat, kolik proužků papíru je na výrobu vločky třeba (3), kolik výběžků má vyrobená vločka (6), kolik nohou/prádelních kolíků má kůň (4), jaké jsou rozdíly mezi těmito počty apod.

Vločka
Koník

6. Zazpívejte si následující písničku s pohybem – základní poloha: stoj; (melodie jako Pec nám spadla)

Když je Martin v kalendáři, (tleskání do rytmu na každou slabiku)
první vločky přiletí, (třepáním prstů obou rukou naznačovat padání sněhu)
všichni rychle k oknu pádí, (běh na místě)
to je něco pro děti. (střídavě přikládat pravou i levou ruku k čelu jako při vyhlížení)

Když je Martin v kalendáři, (stejně jako 1. sloka)
první vločky padají, (stejně jako 1. sloka)
nezůstanou u nás dlouho (obě ruce otáčet v zápěstí – negace)
za chviličku roztají. (postupně dřep)

7. Vyberte si krátkou básničku z fotografie a zkuste se ji naučit nazpaměť třeba při aktivitě č. 8.

8. Upečte s dětmi svatomartinské rohlíčky podle následujícího receptu: 250 g polohrubé mouky, 250 g tuku na pečení, 1 vanička tvarohu. Z uvedených přísad vypracujte těsto, vyválejte do kruhu, který rozkrájejte na kruhové výseče (trojúhelníky). Takto připravené dílky potřete vhodnou náplní (povidla, nutela) a motejte směrem od okraje kruhu do středu. Ze vzniklých válečků tvarujte rohlíčky, které ukládejte na plechu rozprostřený pečící papír. Poté rohlíčky do zlatova upečte v předehřáté troubě. Po upečení rohlíčky pocukrujte.
Pro zkrácení čekání na upečení svatomartinské dobroty můžete děti zabavit kreslením rohlíčků do mouky či krupice. Na plech nasypte hrubou mouku nebo dětskou krupici tak, aby jejich vrstva překrývala jeho celé dno. Potom děti nechte do mouky kreslit rohlíčky, a to symetricky i nesymetricky, velké i malé, důležité je, aby se jednalo o oblouček. Poté, pokud to děti bude bavit, mohou nakreslit cokoliv. 🙂

Svatomartinské rohlíčky

9. Na volné listy papíru dle předloh: Nakrm husu (místo semínek lze použít PET vršky nebo dílky nějaké stavebnice); Pírko poletuje (kromě grafické stopy vedené uvolněnou rukou na papíře můžete doma pohledat nějaké peříčko a zkusit jej foukáním posouvat po zemi od čáry k čáře nebo jej proudem vzduchu z úst udržet co nejdéle na stěně nebo jej můžete vyfukovat z „mističky“ utvořené z obou rukou a zase pírko do „mističky“ chytat nebo si klidně vymyslete něco jiného… Na závěr se však vzájemně nezapomeňte peříčkem polechtat, můžete u toho pojmenovávat části lidského těla…; Kouř z komína (kresba jednoduchého domku podle vzoru spojená s poznáváním geometrických tvarů a kresbou kouře).  

Nakrm husu
Pírko poletuje
Kouř z komína

10. Nezapomínejte na dostatečný přísun čerstvého vzduchu a dobrou náladu! 🙂

Připravila: L. Pazderová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *