
Distanční výuka 13. – 17. 12. 2021
ADVENTNÍ ČAS
Vzhledem k absenci většiny předškoláků pokračuje distanční výuka. Zdravím všechny děti a rodiče, kteří musejí být doma u PC monitorů nebo telefonních displejů a nemohou trávit nejkrásnější čas v roce s námi v MŠ!
Jsem si vědoma shonu, který v tomto čase zažíváte, proto vás nebudu zatěžovat velkým množství úkolů. Co splníte, splníte, co nesplníte, nevadí, splníte třeba později v průběhu vánočních prázdnin.
Chtěla bych, abyste si předvánoční čas užili, abyste se na Vánoce v klidu připravili… Zkuste do příprav zapojit své děti, nechte je uklízet jejich věci, neodmítejte děti při pečení cukroví či vánočním zdobení, uvidíte, že budou nadšené! Neváhejte se pak s vaším společným nadšením pochlubit v naší fb skupince, třeba se tak právě vy stanete inspirací pro někoho dalšího…
Příjemný adventní čas plný krásných zážitků s vašimi dětmi přeje L. Pazderová
Tento týden můžete využít následující odkaz: https://decko.ceskatelevize.cz/advent#tradicnik
Jedná se o každoroční interaktivní aktivitu ČT, kterou dětem můžete předčítat nebo pouštět na PC či mobilním telefonu. Děti se prostřednictvím této aplikace dozví více o českých vánočních zvycích a tradicích. Když budete mít čas a chuť, můžete k jednotlivým tradicím přidat vlastní komentář založený na vaší zkušenosti (např. z mládí). Děti si jistě takovou tradici lépe zapamatují. Některými tradicemi se můžete nechat jen inspirovat, vyzkoušíte si je později. Tradicí v „Tradičníku“ je popsáno 24. Blíže jsem rozpracovala a o náměty na činnost doplnila tradice s pořadovými čísly 13. – 17. (pracovní dny v tomto týdnu). Ať se vám daří!
13. ZLATÉ PRASÁTKO: Vzpomínáte na zrcátková prasátka? Stačí malé zrcadélko a je to! Ukažte dětem, jak se „dělá“ takové prasátko a pak si s nimi zahrajte např. Na honěnou prasátek (2 a více prasátek se honí po stěně v obýváku nebo děti honí rodičem či sourozencem vedené prasátko…) nebo Kde je prasátko? (rodič někde udělá prasátko – na skříni, pod stolem apod. – dítě říká, kde prasátko je, výměna rolí velmi žádaná). Snad některý den zasvítí sluníčko!
14. POUŠTĚNÍ LODIČEK: Vyrobte si s dětmi s předstihem lodičku z ořechové skořápky a dortové svíčky, můžete jich vyrobit hned několik – pro každého člena rodiny – a o Štědrém večeru je „vypustit“ na vodu.
15. CIZÍ VĚCI V DOMĚ: Tento zvyk lze pojmout jako uklízecí. Nechť si děti uklidí svoje hračky a zkusí zjistit, zda jsou všechny opravdu jejich nebo se mezi ně zatoulala hračka kamaráda… Pokud budete mít chuť, můžete si s několika hračkami zahrát Kimovu hru (vyberte s dětmi alespoň 5 hraček – panenku, plyšáka, autíčko, dílek stavebnice, gumové zvířátko apod. – nejprve zkuste hračky pojmenovat, vyslabikovat tleskáním /au-tí-čko/, počet slabik spočítat, určit první písmeno ve slově, srovnat hračky podle velikosti od nejmenší po největší nebo naopak, zeptat se dětí JAKÁ je hračka? /autíčko-červené, rychlé… odpovědi musí být přídavná jména/, na závěr přikryjte hračky dekou, dejte si krátkou občerstvovací přestávku a po návratu k „dece“ zkuste, zda si děti hračky zapamatovaly /předškoláci by si měli zapamatovat 5 předmětů/). Další krátkou zábavou může být rozhovor na téma, kdo/co je cizí/známé. Můžete připomenout bezpečnost dětí ve smyslu NEBAVIT SE s cizím člověkem, NEBRAT SI nic od cizího člověka apod.
16. SUDÝ POČET LIDÍ U STOLU: Otevřete kuchyňskou linku, vytahujte a pojmenovávejte s dětmi jednotlivé nádobí a další kuchyňské potřeby, je možné, že všechny názvy znát nebudou (např. louskáček na ořechy, lis na česnek, struhadlo, vývrtka, zátka atd.). Můžete jim předvést, jak fungují, říct, z jakého materiálu jsou vyrobeny (děti by již samy měly poznat KOV, SKLO, DŘEVO, PLAST), který předmět je lehčí, který těžší, děti mohou spočítat rodičem vytažené vařečky nebo vidličky, mohou řešit jednoduché slovní úlohy, které jim zadáte např.: K vaření budeme potřebovat 2 vařečky a 1 mísu. Kolik nádobí budeme potřebovat celkem? Nebo: V šuplíku máme 6 lžiček, 5 jich vytáhneme k obědu, kolik jich v šuplíku zbude? Úkoly vymýšlejte tak, abyste mohli demonstrovat, stačí počty do 6. Závěrem můžete děti naučit slavnostně prostřít stůl.
17. ZDOBENÍ VÁNOČNÍHO STROMKU: Překvapte nás nějakou vlastnoručně vyrobenou ozdobou na vánoční stromeček nebo vánočně ozdobte cokoliv u vás doma, vyfoťte a sdílejte v naší fb skupině.
ÚKOL KE ZPĚTNÉ VAZBĚ: Pracovní list Baňka, který si sami vytvoříte. Na volný list papíru A4 si obkreslíte desertní talíř, vznikne tak základ – kulatá baňka, ke které jednoduše přikreslíte očko na pověšení, děti baňku ozdobí různobarevnými ornamenty: kruhy, čtverci, trojúhelníky, lomenými čarami, oblouky, vlnovkami, spirálami, hvězdičkami, srdíčky, tečkami aj. Některé děti bude nutné slovně vést, je žádoucí si každý ornament nejdříve na druhé straně papíru vyzkoušet!